متن کامل قطعنامه ششمین همایش ملی صنعت چرم، کفش، کیف و صنایع وابسته ایران تبریز، ۷ مرداد ماه ۱۳۹۵
بسم الله الرحمن الرحیم
در شرایطی که رکود بیسابقهای بر صنعت چرم و کفش حکمفرماست؛ کم هزینهترین و اثربخشترین راهکار برای برونرفت از این وضعیت، همبستگی و یکپارچگی تشکلهای صنعتی و اتحادیههای صنفی زنجیره ارزش این صنعت بعنوان یک سرمایه اجتماعی میباشد. این مهم امروز به لطف و عنایات خداوند سبحان و از طریق برگزاری ششمین همایش ملی چرم و کفش ایران در تبریز محقق گردیدهاست.
در ششمین سال برگزاری این رخداد ملی و همزمانی آن با سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” نامگذاری شدهاست؛ سرفصلى از خواستههاى دست اندرکاران این صنایع درقالب بیانیه از جانب تشکلها و اتحادیههای برگزار کننده به نمایندگى از جانب زنجیره اقتصادى پوست، چرم، کفش، کیف و صنایع وابسته با تمرکز بر چهار محور اصلی همایش شامل: کیفیت، بهرهورى، قیمت تمام شده و توسعه صادرات، به استحضار میرسد.
تقویت نقش تشکلهای صنعتی و اتحادیههای صنفی در نظام تصمیمسازی کلان کشور از طریق انعکاس چالشها و مشکلات این صنایع به شورای گفتگوی اتاق بازرگانی ایران و سایر نهادها و سازمانهای ذیربط با استفاده از ظرفیت بالقوه نمایندگان زنجیره ارزش در هیئت نمایندگان اتاق ایران
ارائه خدمات مشاورهای از سوی تشکلها و اتحادیههای ذیربط با بکارگیری خبرگان صنعت در جهت رسیدگی به مشکلات واحدهای فعال و نیمه فعال
تلاش پیگیرانه بمنظور اتخاذ سیاستهای سختگیرانه و قاطع برای مبارزه با قاچاق چرم و کفش در سطح عرضه و توزیع و حمایت از بخشنامه اخیر دفتر امور اقتصادى وزارت صنعت، معدن و تجارت
مشارکت در تدوین طرح جامع مبارزه با قاچاق محصولات چرم و کفش
تلاش پیگیرانه بمنظور اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده با توجه به ساختار این زنجیره
تلاش پیگیرانه بمنظورمنطقی کردن سهم بیمه تامین اجتماعی کارفرما
تلاش در جهت بهبود و توسعه الگوها و روشهای نوین تامین منابع مالی خرد بمنظور افزایش قابلیت در دسترس بودن این منابع مالی برای واحدهای خرد و کوچک
فرهنگسازی از طریق برگزاری کمپین مردمی “پا به پای ایران” جهت ترویج خرید محصولات چرم و کفش ایرانی
فرهنگسازی از طریق برگزاری کمپین جوانان “ایرانی میپوشم” جهت ترویج استفاده از محصولات چرم و کفش ایرانی
جریانسازی اجتماعی از طریق مذاکره با سازمان صدا و سیما جهت فرهنگسازی و حمایت رسانهای و تبلیغاتی از کمپین “مصرف کالای ایرانی، ضامن اشتغال فرزندانمان”
تلاش پیگیرانه بمنظور ایفای مسئولیت اجتماعی و رعایت اخلاق حرفهای
بهبود توانمندی نیروی انسانی فعال در صنعت چرم و کفش از طریق برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت و میان مدت و استفاده از ظرفیت مراکز آموزشی ملی و استانی مانند مرکز آموزش کفش و انستیتوی توسعه مصنوعات چرمی مشهد
برگزاری دورههای آموزشی و تجاری مشترک با اتحادیه بینالمللی تکنسینهای صنعت کفش (یوتیک) و کشورهای مطرح این صنعت جهان
نقش آفرینی تشکلها و اتحادیهها در راهاندازی مرکز مشاوره مدیریت و بازاریابی
نقش آفرینی تشکلها و اتحادیهها در راهاندازی کنسرسیوم صادراتی
تقویت نقش آفرینی تشکلهای صنعتی و اتحادیههای صنفی جهت ترویج بازاریابی بینالملل این صنایع با تاکید بر صادرات کفشها و محصولات چرمی با ارزش افزوده بالاتر
نقش آفرینی تشکلها و اتحادیهها جهت توسعه مرکز خدمات تخصصی کفش کشور در حوزههای ارائه خدمات طراحی و بهرهوری
تشویق واحدهای تولیدی به جذب سرمایهگذاری خارجی از طریق مذاکره با هیئتهای تجاری با استفاده از ظرفیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاقهای بازرگانی بمنظور تولید محصولات صادرات محور در داخل کشور
تاکید بر مشارکت فعالان صنعت چرم و کفش در نمایشگاههای بین المللی به شکل سازمانیافته و در قالب پاویون ایران
کمک به ایجاد بسترهای مناسب جهت دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه مرغوب و با قیمت مناسب جهت کاهش بهای تمام شده و ارتقای کیفیت کالای تولیدی در زنجیره ارزش پوست، چرم، کفش و صنایع وابسته
پایش مستمر نوسانات قیمت مواد اولیه این زنجیره توسط تشکلها و اتحادیهها بمنظور ایجاد ثبات و تنظیم بازار
تشویق بدنه صنعت به ثبت نام تجاری و مالکیت معنوی بمنظور جلوگیری از کپی برداری
مذاکره با شرکت شهرکهای صنعتی جهت دریافت تسهیلات لازم برای ایجاد شهرکهای صنعتی تخصصی
استفاده از دستاوردهای خوشهسازی صنعتی چرم و کفش در جهت تقویت همگرایی واحدهای تولیدی استانی
ایجاد بستر بمنظور ساماندهی و مدیریت تولید انبوه، از طریق تجمیع محصولات واحدهای تولیدی استاندارد با هدف پاسخگویی به تقاضای صادرات
استفاده از ظرفیت مناطق آزاد برای واردات و انتقال تکنولوژی روز دنیا بجای واردات محصول نهایی
مذاکره با معاونت بازرگانی شبکههای استانی و ملی صدا و سیما جهت اخذ تخفیفات گروهی در زنجیره ارزش چرم و کفش و صنایع وابسته
استفاده از ظرفیت نشریات تخصصی چرم و کفش برای تقویت و غنای فرهنگ سازمانی
استفاده از ظرفیت کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشکدههای طراحی صنعتی و طراحی پوشاک دانشگاههای کشور و مراکز طراحی ملی و استانی مانند مرکز طراحی کفش تبریز جهت تقویت حوزه طراحی
تشکیل بانک اطلاعات کشوری فعالان، خبرگان، اساتید و متخصصان زنجیره ارزش پوست، چرم، کفش، کیف و صنایع وابسته
ممیزی و پایش تولیدکنندگان این صنایع جهت ارزیابی کیفی و عملیاتی واحدهای فعال در این زنجیره از طریق تعیین استانداردهای استانی و ملی برای تولیدکنندگان شناسنامهدار و غیرشناسنامهدار صنعت
شناسایی برترینهای صنعت چرم و کفش در حوزههای ارتقای کیفیت، بهرهوری، بهای تمام شده، توسعه صادرات و…
تشکیل کارگروه دائمی صنعت چرم و کفش ایران بمنظور ارزیابی میزان دستیابی به مفاد قطعنامه فوق