پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر
فهرست مطالب:
طراحی لباس/ جواهرات و زیور آلات / پارچه/ کیف/ کفش
علمی، دانشگاهی (رقابتی/ غیر رقابتی)
فرهنگی، هنری (رقابتی/ غیر رقابتی)
عرضه محصولات کاربردی اسلامی ایرانی(فروش-نمایشگاهی)
با عنایت به الطاف الهی و در آستانه سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در ارائه سبک زندگی اسلامی و ایرانی، دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با همکاری بنیاد فرهنگی اصناف ایران، هنرمندان، فعالان و دست اندرکاران عرصه طراحی وتولید پوشاک، پنجمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر را در اسفند ماه ۱۳۹۴ برگزار می کند.
۱-طراحی (مسابقه و نمایش)
طراحی لباس/ جواهرات و زیور آلات / پارچه/ کیف/ کفش / مسابقه زنده طراحی لباس
۲- علمی، دانشگاهی
رقابتی/ غیر رقابتی
۳- فرهنگی، هنری
رقابتی/ غیر رقابتی
۴- صنعت و فناوری های نوین
۵-استان ها و اقوام
اصناف/ ادارات کل استان ها
۶-بین الملل
۷-عرضه محصولات کاربردی اسلامی ایرانی(فروش نمایشگاهی)
۸- اصناف، اتحادیه ها و انجمن ها
بخش نمایش و مسابقه
به منظور ترغیب و تشویق طراحان عرصه مد و لباس برای ارائه الگوهای نوین و فراهم ساختن فضای رقابتی سالم در بین فعالان این عرصه و همچنین کمک به ارتقای سطح روشها و حرفهای تر شدن آنها، این کمیته، مسابقه طراحی با الهام از فرهنگ و هنرِ اصیل و هویت دار (اسلامی ایرانی) را با تأکید بر باغ ایرانی با اهداف زیر برگزار میکند:
• ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایدهها و طرح های خلاقانه.
• فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقیتها.
• شناسایی و معرفی توانمندیهای بخش طراحی.
• ایجاد فضای مناسب برای انتقال و تبادل دانش در صنعت مد و لباس.
توضیح :
باغ ایرانی منظری است آشنا که نشانه هایی ملهم از فرهنگ ایرانی را به منصحه ظهور می رساند. جلوه گاهی است که ساختار و هندسه ی تصویری هر اثر هنری را با فرهنگ ایرانی و اسلامی منطبق می نماید و از سایر فرهنگ ها متمایز می سازد. علایم، نشانه ها و نمادهای ایرانی و اسلامی در کنار عناصر بصری و ترکیب بندی های خاص هنر و معماری ایرانی و اسلامی می تواند الهام بخش هنرمندان خالق اثر قرار بگیرد تا معنا و مفهوم تمثیل باغ ایرانی را نشان دهد. استفاده از هر عنصر تصویری کهن زیبنده ی نگاه امروزی است.
برخی از شاخص های هنر ایرانی و اسلامی:
تقارن، ریتم، قرینه سازی، وحدت، تمرکز، نور، رنگ و فرم، تجرید و انتزاع، توازن، بی زمانی، تناسب و ….
• طراحی پوشاک
• طراحی پارچه
• طراحی لباس مفهومی
• طراحی کیف و کفش
• طراحی جواهرات و زیورآلات
برای شرکت در این بخش از جشنواره به سامانه ثبت نام مراجعه کنید.
شرایط شرکت در مسابقه پوشاک
۱. ارسال طرح های اولیه ـ اجرای دستی یا رایانهای ـ به صورت رنگی درقطع A3 از سه زاویه رو به رو، پشت و پهلو) به همراه ارائه لباس تکمیل شده و ملحقات آن به دبیرخانه جشنواره (ملحقات شامل پوشش سر، شلوار و…) که در ارزیابی آثار حایز اهمیت خواهد بود.
۲. استاندارد سایز لباسها میبایست بر مبنای سایزهای ۴۰-۳۸ زنانه و ۵۰-۴۸ مردانه باشد.
۳. آثار ارائه شده توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت کسب امتیاز به جشنواره راه خواهد یافت.
۴. نتایج ازطریق سایت جشنواره و در زمان اعلام شده به اطلاع شرکتکنندگان خواهد رسید.
۵٫ طرحهای ارائه شده درصورت انطباق با اهداف جشنواره قابل بررسی است.
۶ ارائه مبانی نظری و شناسنامه طرحهای ارائهشده در کلیه بخشها (حداکثر۱۰۰ کلمه) الزامی است.
۷ هر طراح میتواند حداکثر با ۱۰ اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت کند.
۸ استفاده از محصولات تولید داخل در تهیه لباس امتیاز ویژه خواهد داشت.
طراحی پوشاک
الف) پوشاک بانوان (نوجوان، جوان و بزرگسال) شامل:
الف۱) لباس اجتماع: مانتوی اجتماع، پوششهای جدید اجتماع (غیر از مانتو) و چادر و پوشش سر.
این لباس مخصوص حضور در اجتماع است و پارچه آن میبایست در همین راستا باشد. اعمال هرگونه تزئینات بر روی این لباس بلامانع است.
الف ۲) لباس مشاغل.
الف ۳) مانتوی مجلسی.
الف ۴) لباس پوشیده مجلسی.
ب) پوشاک آقایان (نوجوان، جوان و بزرگسال و کودک) شامل:
ب۱) لباس اجتماع (رسمی و غیر رسمی).
ب ۲) لباس مجلسی و مناسبتی.
ب ۳) لباس مشاغل.
ج) لباس کودک (دخترانه و پسرانه) شامل لباس اجتماع، لباس مجلسی، لباس مدارس.
برای شرکت در این بخش از جشنواره به سامانه ثبت نام مراجعه کنید.
طراحی پارچه
۱– طراحی پارچه
در این بخش شرکتکنندگان در زمینه طراحی پارچه با تأکید بر باغ ایرانی طرحهای خود را ارائه خواهند داد. مانند سایر بخشها، طراحیهای ارائهشده در این قسمت نیز باید کاملاً نو، خلاقانه و برگرفته از ذهن طراح بوده و تاکنون در جایی ارائه نشده باشد.
۲– چاپ پارچه
در این بخش شرکتکنندگان در زمینه انواع تکنیکهای چاپ دستی بر روی پارچه با متراژ حداکثر یک متر با تأکید بر باغ ایرانی طرح های خود را ارائه میکنند. مانند سایر بخشها، طراحیهای ارائه شده میبایست کاملاً نو، خلاقانه و برگرفته از ذهن طراح بوده و تاکنون در جایی ارائه نشده باشد.
۳– بافت پارچه
در این بخش شرکتکنندگان در زمینه بافت پارچههای سنتی و اصیل ایرانی میتوانند آثار خود را ارائه کنند. این بخش محدودیتی در متراژ ندارد.
۴– پارچهسازی
در این بخش شرکتکنندگان برای خلق پارچه از انواع پارچه، انواع تکنیکهای ایجاد نقش، بافت، دوختهای سنتی، چاپ و… برای خلق پارچه با کاربرد در لباس و تزئینات داخلی میتوانند آثار خود را ارائه کنند. این بخش محدودیتی در متراژ ندارد.
برای شرکت در این بخش از جشنواره به سامانه ثبت نام مراجعه کنید.
شرایط شرکت در بخش مسابقه پارچه
۱. منبع الهام برای این بخش ایدههای هویتدار با تأکید بر باغ ایرانی است.
۲. محدودیتی در تعداد رنگهای به کار رفته در طرح وجود ندارد.
۳. گونه طراحی در این بخش برای مصرف در پوشاک بانوان، آقایان و تزئینات داخلی تعیین شده است که باید نوع آن قید شود و هدف آن ارائه برای تولید انبوه باشد.
۴. {واحد طرح: ۲۸×۲۱} {واحد راپورت:A3}
۵. آثار ارائهشده در هر مرحله توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت کسب امتیاز به مرحله بعد راه خواهد یافت.
۶. نتایج در هر مرحله ازطریق سایت جشنواره و در زمان اعلامشده به اطلاع شرکتکنندگان خواهد رسید.
۷. طرحهای ارائه شده درصورت انطباق با اهداف جشنواره بررسی میشود.
۸. ارائه مبانی نظری و شناسنامه طرحهای ارائه شده در کلیه بخشها (حداکثر۱۰۰ کلمه) الزامی است.
۹. هر طراح میتواند حداکثر با ۱۰ اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت کند.
۱۰. استفاده از محصولات تولید داخل در تهیه لباس امتیاز ویژه خواهد داشت.
۱۱. انتخاب اجرای دستی یا کامپیوتری به عهده طراح است.
۱۲٫ نمایش کاربردی در ارایه طرح حایز اهمیت است .
طراحی لباس مفهومی
در این بخش، موضوع آزاد است و شرکت کنندگان میتوانند از هرگونه مواد و تکنیکی برای خلق اثر استفاده کنند. انتقال مفهوم و خلاقیت در این بخش بسیار حائز اهمیت است.
برای شرکت در این بخش از جشنواره به سامانه ثبت نام مراجعه کنید.
طراحی کیف و کفش
شرکتکنندگان در این بخش علاوه بر رعایت نکات عمومی و معیارهای کلی هیئت داوران، باید به معیارهای تخصصی بخش کیف و کفش توجه کنند.
معیارهای ساخت تخصصی کیف و کفش
• استفاده از نقوش و مواد سنتی در این بخش حائز اهمیت است.
• استفاده از دانش فنی در حوزه تولید کیف و کفش اعم از الگو و دوخت.
• رعایت اصول علمی درطراحی کفش، ارگونومی پا، رعایت اصول علمی در طراحی کیف و ارگونومی بدن.
• ارتباط جنس کیف با طرح ارائهشده (اعم از چرم طبیعی، مصنوعی یا سایر منسوجات)
• راحتی و کاربرد مناسب کفش شامل مواردی چون: پاخور کفش، فرم سرپنجهها، استفاده از نوع زیره مناسب، نوع رویه و آستر رویه و…
• کیفیت مواد ارائه شده در امتیازدهی تأثیر دارد.
برای شرکت در این بخش از جشنواره به سامانه ثبت نام مراجعه کنید.
طراحی جواهرات و زیورآلات
در این بخش شرکتکنندگان با تأکید بر باغ ایرانی و نقوش اصیل آثار خود را طراحی میکنند. در استفاده از مواد برای ساخت آثار محدودیتی وجود ندارد.
شرایط شرکت در مسابقه بخش جواهرات و زیورآلات.
۱. ارسال طرحهای اولیه-دستی یا رایانهای در قطع A3
۲. آثار ارائه شده در هر مرحله توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت کسب امتیاز به مرحله بعد راه خواهد یافت.
۳. طرح های ارائه شده میبایست متناسب با موازین شرعی و فرهنگی کشورمان باشد.
۴. نتایج در هر مرحله از طریق سایت جشنواره و در زمان اعلام شده به اطلاع شرکتکنندگان خواهد رسید.
۵. هر طراح میتواند حداکثر با ۱۰ اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت کند.
برای شرکت در این بخش از جشنواره به سامانه ثبت نام مراجعه کنید.
بخش مسابقه زنده طراحی لباس
متقاضیان شرکت در این بخش می بایست ضمن ثبت نام در سایت جشنواره آمادگی خود را در فرم ارایه شده اعلام نمایند و کلیه سوابق تخصصی خود را به عنوان رزومه فعالیت و توانایی مشخص نمایند . هیات انتخاب پس از بررسی فرم های ارسالی و با در نظر گرفتن مندرجات اعلامی و اولویت متقاضیان نسبت به انتخاب افراد اقدام می نمایند و نتایج نهایی شرکت کنندگان را از طریق سایت جشنواره به اطلاع متقاضیان خواهند رساند. در این بخش قرار است طراحان در مدت سه روز برپایی کارگاه زنده طراحی آثار خود را ارایه نمایند و در پایان نفر برگزیده به عنوان طراح سال کشور معرفی و در مراسم اختتامیه از ایشان تقدیر بعمل خواهند آمد.
معیارهای کلی هیئت داوران به شرح زیر است:
۱) میزان خلاقیت، نوآوری و ابتکار موجود در طرح و تناسب رنگ.
۲) میزان تطابق با شاخصهای فرهنگ عمومی و کلیات شئونات اسلامی ایرانی لباس.
۳) میزان تطابق با اسلوبهای علمی و مدرن موجود در بخشهای مختلف مسابقه.
۴) توان و قابلیت تولید انبوه و ورود به بازارهای تجاری با ملاحظه قیمتهای مناسب.
۵) زیبایی و دقت در انتخاب پارچه و دوخت مناسب.
۶) ارائه و تحویل ملحقات برای کلیه لباسها، ضروری و دارای امتیاز است.
۷) استفاده از فناوریهای نوین در طراحی، برش و دوخت لباس دارای امتیاز است.
۸) بررسی آثار منوط به رسیدن به حد نصاب در هریک از بخشهاست.
۹) توجه به تم اعلام شده ( باغ ایرانی) از امتیازات هیات داوران برخوردار خواهد بود.
دریافت فرم ثبت نام مسابقه زنده طراحی
لطفا پس از پر کردن فرم ها، آن ها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
بخش علمی و دانشگاهی جشنواره مد و لباس فجر بر تعمیق بعد پژوهش و ارتقاء سطح دانش در عرصه مد و لباس همت می گمارد تا زمینه توسعه خلاقیت های علم پایه را در این حیطه گسترش دهد. این آفرینش های علمی در غرفه های نمایشگاهی در معرض قرار خواهند گرفت.
بر همین مبنا اساس کار این واحد بر دو بخش رقابتی و غیر رقابتی استوار است:
الف: بخش رقابتی
این بخش در چهار محور مقالات، پایاننامههای دانشجویی، کتب و نیز، طراحی تصویرسازی مد ایرانی اسلامی برگزار میشود.
مقالات
یکی از موثرترین شیوه ها در تشویق جامعه اندیشمند به نوزایی علمی، آن است که مایه های اندیشگی شان در گستره های مختلف علم را به رشته تحریر درآورند. پنجمین جشنواره مد و لباس فجر با این نگاه، از جمع ارزشمند نخبگان و پژوهشگران، جهت نگارش و ارسال مقالات علمی به دبیرخانه این جشنواره استقبال می نماید.
محورهای مقالات:
ایده پردازی، خلاقیت، نوآوری در حوزه مد و لباس
صنعت و فرایندهای تولید
بازاریابی و اقتصاد
فرهنگ، تاریخ، هویت لباس ایرانی و اسلامی
ارتباط های میان بخشی مد ولباس
الگوی مصرف و توسعه پایدار (با تاکید بر سبک زندگی ایرانی)
شرایط:
دبیرخانه جشنواره تا مورخ پنجم اسفند ماه سال جاری، میزبان دریافت بروندادهای علمی صاحبنظران در قالب مقاله خواهد بود.
به حائزان رتبه های مقالات اول تا سوم، جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.
مقالاتی که از سوی هیئت داوران، واجد نصاب علمی شناخته شوند، در کتاب «مجموعه مقالات برگزیده پنجمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر» به چاپ خواهد رسید.
مراسم اهدای جوایز و ارائه مقالات برگزیده در ضمن همایش علمی جشنواره، در مورخه اختتامیه جشنواره انجام می گیرد.
ویژگی مقالات
موضوع مقالات در راستای حیطه فعالیت جشنواره باشد.
مقالههای ارسالی نباید پیش از این در مراجع رسمی، نشریات، کتابها و یا به سایر جشنوارهها ارائه شده و یا منتشر شده باشد.
مقالات ارسالی حائز جنبه های نوآوری و ابتکار در حیطه جشنواره باشند چنانکه:
الف) از حیث مبانی نظری پژوهش در رشته پوشاک، واجد نظریه پردازی های جدید باشند
ب) مقالات مد و لباس از محتوای کاربردی برخوردار بوده و قابلیت بهره برداری و اجرا نیز در آن لحاظ شده باشد
درمورد محتوا و مبانی نظری پژوهش در پوشاک و تحقق مد ایرانی اسلامی باشد.
مقاله ارائهشده باید دارای چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، تجزیه وتحلیل، نتیجهگیری و فهرست منابع باشد.
حجم مقاله ارسالی کمتر از ۱۰ صفحه و بیشتر از ۳۰ صفحه (به انضمام تصاویر) نباشد و حداکثر ۷۰۰۰ کلمه باشد.
مقالات در قالب نرمافزار word و در قطع A4 تنظیم و در شکل لوح فشرده ارائه شود و یا با مراجعه به سایت جشنواره ارسال شود.
لطفا پس از پر کردن فرم ها، آن ها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
پایان نامهها
پایان نامه ها غالبا مخلوق اندیشه های پویای دانشجویان جوان بوده و به همین دلیل از اهمیت و جایگاه ویژه ای بهره مند هستند.
در بخش پایان نامه ها، رسالههای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری، به صورت مجزا مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
شرایط:
در هر مقطع به سه نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.
پایان نامههای ارسالی نباید در هیچیک از دورههای پیشین جشنواره شرکت کرده باشند.
پایان نامهها نباید حائز رتبه از دیگر جشنوارههای مربوطه باشند.
تاریخ نگارش پایان نامههای ارسالی نباید قدیمی تر از سال ۱۳۹۰ باشد.
شرایط:
زمان میزبانی دبیرخانه جشنواره از دریافت آثار دانش پژوهان ارجمند، حداکثر تا ۵ اسفند ماه سال جاری خواهد بود.
به ۳ نفر از حائزان رتبه های برتر، در هر یک از مقاطع جوایزی اهدا خواهد شد
لطفا پس از پر کردن فرم ها، آن ها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
کتب
نویسندگان در تمام جشنواره های علمی همواره حرفی برای گفتن دارند که آن را به زبان قلم بر مصحف دانش جاری می سازند لذا در بخش کتب، مولفان، عناوین مرتبط با موضوع جشنواره را به رقابت می گذارند و هیئت داوران، تالیفات برگزیده را معرفی و از آنان تقدیر به عمل می آورند.
محورهای کتب:
ایده پردازی، خلاقیت، نوآوری در حوزه مد و لباس.
صنعت و فرایندهای تولید.
بازاریابی و اقتصاد.
فرهنگ، تاریخ، هویت لباس ایرانی و اسلامی.
ارتباط های میان بخشی مد و لباس.
الگوی مصرف و توسعه پایدار (با تاکید بر سبک زندگی ایرانی).
ویژگیها:
کتب ارسال در دوره های گذشته به جشنواره ارایه نشده باشد.
شرایط:
زمان میزبانی دبیرخانه جشنواره از دریافت آثار دانش پژوهان ارجمند، حداکثر تا ۵ اسفند ماه سال جاری خواهد بود.
به ۳ نفر از حائزان رتبه های برتر، در هر یک از مقاطع جوایزی اهداء خواهد شد.
لطفا پس از پر کردن فرمها، آنها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
طرحهای پژوهشی
با هدف ارتقای سطح علمی جشنواره و همچنین زمینهسازی و حمایت از تحقیقات پژوهشی که یکی از ارکان مهم در راستای تحقق اهداف جشنواره است، این بخش جدید شکل یافته است. لذا از محققان و پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی دعوت میشود تا طرحنامههای پژوهشی خود را که با موضوعیت خاص مد و لباس ایرانی اسلامی فراهم آوردهاند برای ارزیابی و داوری به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
مقتضی است طرحنامه پژوهشی از طریق سایت جشنواره دریافت و تکمیل شود.
بر اساس موازین نظام بودجه و اعتبارات جشنواره، برای یک تا سه عنوان از طرحنامههای برگزیده، تخصیص اعتبار خواهد شد.
زمان ارسال آثار حداکثر تا اول اردیبهشت ۱۳۹۵ خواهد بود .
دریافت فرم ثبت نام طرح های پژوهشی
لطفا پس از پر کردن فرم ها، آن ها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
طراحی و تصویرسازی مد ایرانی اسلامی
آفرینش های هنری و رویش های ذهن طراحان و هنرمندان و دانش آموختگان عرصه تصویرسازی هماره از روزنه هایی بوده که رخت انگیزه را بر کالبد دانش مد و لباس می پوشاند و سرفصلی برای بروز رویش های جدید می شود. با این نگاه از دانشجویان و نخبگان این عرصه دعوت به عمل می آید تا آثار نوآورانه خود را با موضوع مورد اشاره، به دبیرخانه جشنواره برای ارسال کنند.
در این بخش به سه نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.
شرایط آثار ارسالی
مد ایرانی اسلامی شامل حوزههای مختلفی از جمله انواع پارچه، انواع لباس، انواع سربند و ملحقاتی چون زیورآلات، کمربند، کیف و کفش است.
اجرای طرح بر روی قطع A3 باشد.
تکنیک خلق آثار و موضوع آن آزاد است.
زمان ارسال آثار حدکثر تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ خواهد بود.
لطفا پس از پر کردن فرم ها، آن ها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
ب: بخش غیررقابتی
نشست های تخصصی و کارگاههای آموزشی
نشست های تخصصی و کارگاههای آموزشی از جمله فعالیت هایی هستند که بستر انتقال تجربه و دانش را در رشته های مختلف علمی فراهم می آورد. در همین راستا بخش علمی، دانشگاهی، با دعوت از اساتید و نخبگان، نشستهای علمی و تخصصی پرباری را با محوریت موضوع جشنواره برگزار می نماید.
گفتنی است که؛ برنامه ریزی برگزاری این نشستها از طریق سایت جشنواره و اطلاع رسانی در فضای فیزیکی جشنواره در معرض مخاطبان قرار می گیرد.
همچنین، افراد شرکتکننده در این نشست ها و کارگاه ها، گواهی حضور دریافت می کنند.
محورهای برگزاری نشست ها و کارگاهها:
شناخت و کاربرد سبک مدرن در طراحی لباس.
تبلیغات و بازاریابی مد ایرانی.
نرم افزارهای جدید در طراحی، الگوسازی، دوخت و برش.
طراحی ملحقات لباس (جواهرات، کیف، کفش و غیره).
توسعه مد و راهکارهای نفوذ پوشاک در بازارهای بین المللی.
شناخت و بررسی لباس های مفهومی.
مدیریت طراحی و تولید پوشاک.
پیش بینی مد و رنگ و بررسی احساس رنگی ایرانیان.
تاثیر پوشاک بر بهداشت روانی و اخلاق.
طراحی و تصویر سازی لباس با در نظر گرفتن شاخص های تولید.
آموزش تکنیک های دوخت.
دریافت فرم ثبت نام کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی
غرفههای نمایشگاهی دانشگاهها، مراکز آموزش عالی کشور و آموزشگاههای فنی و حرفهای
با هدف توسعه و ارتقای سطح علمی فعالیت های مرتبط با اهداف جشنواره و همچنین معرفی دستاوردهای دانشگاه ها، کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور و آموزشگاه های فنی و حرفهای که دارای گروههای آموزشی در حوزه طراحی پارچه، لباس و موضوعات مرتبط هستند می توانند با اخذ فرمهای ثبت نام و ارائه درخواست مکتوب، فعالیت های خود را به صورت مستقل، در بخش علمی دانشگاهی به نمایش بگذارند.
غرفه برتر در دو بخش آموزشگاه های فنی و حرفهای و مراکز علمی، دانشگاهی توسط هیئت داوران انتخاب و مورد تقدیر قرار می گیرد.
لطفا پس از پر کردن فرم ها، آن ها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
همایش علمی پنجمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر با عنوان مد و لباس ایرانی اسلامی
با هدف زمینهسازی مناسب برای تبادل آرا و نظرات صاحبنظران و طرح چالشهای پیش روی فرآیند تحقق مد و لباس ایرانی اسلامی و همچنین ایجاد فرصت بیشتر برای شکلگیری مقالات همایش با غنای علمی هرچه بیشتر، کمیته علمی پنجمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر، در خرداد سال ۱۳۹۵ اقدام به برگزاری همایش علمی با عنوان «مد و لباس ایرانی اسلامی» خواهد کرد. از این رو زمانبندی دریافت مقالات و طرحنامههای پژوهشی تا اول اردیبهشت سال ۱۳۹۵ خواهد بود. بدیهی است که جزئیات دقیق این همایش متعاقباً از طریق سایت جشنواره و فراخوانهای آتی قابل پیگیری خواهد بود.
با هدف فرهنگ سازی برای استفاده از الگوهای هویتگرا و پرهیز از الگوهای بیگانه و همچنین ارتقای باور طراحان و تولیدکنندگان نسبت به قابلیتهای رشته های فرهنگی و هنری در تعالی و رشد این عرصه و نیز افزایش مشارکت آگاهانه اهالی فرهنگ و هنر در موضوع مد و لباس، کمیته فرهنگی، هنری جشنواره برنامههایی را در دو بخش: الف- رقابتی و ب- غیررقابتی در رشتههای زیر برگزار میکند.
الف) بخش رقابتی
ب) بخش غیر رقابتی
*داوری در هر بخش مشروط به حد نصاب رسیدن تعداد آثار دریافتی است.
دریافت فرم ثبت نام آثار مطبوعاتی
دریافت فرم ثبت نام دریافت غرفه
لطفا پس از پر کردن فرم ها، آن ها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
موسسات هنری مد و لباس
در راستای سیاست هویتسازی و حمایت از فعالان مد و لباس کشور و ایجاد تعامل و ارتباط حرفهای بین اجزای صنعت مد و لباس و به دنبال راهاندازی این موسسات، مقرر شد موسسات به صورت مستقل در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر حضور یابند.
معیارهای حضور در بخش موسسات هنری
۱- داشتن مجوز فعالیت در حوزه مد و لباس از کارگروه ساماندهی مد و لباس.
۲- فعال بودن در چارچوب اهداف تعیین شده.
۳- ارائه طرحهای مناسب براساس ماموریتهای اعلام شده.
۴- دارا بودن برنامه برای حضور در جشنواره.
۵- برنامهریزی برای رونمایی از آثار احتمالی.
۶- تکمیل فرم ثبت نام.
دریافت فرم ثبت نام موسسات هنری مد و لباس
لطفا پس از پر کردن فرم ها، آن ها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی صنعت پارچه و دوخت و دوز و هماهنگ ساختن این حوزه با اهداف قانون ساماندهی مد و لباس، بخش صنعت به کارخانجات و صنایع وابسته موضوع تولید پارچه و لباس و دوخت و دوز اختصاص دارد. علاقهمندان به حضور در این بخش میتوانند فرمهای ثبت نام را تکمیل کنند و سپس به همراه معرفینامه مکتوب به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند و پس از تأیید دبیرخانه جشنواره میتوانند به صورت مستقل غرفه دریافت کنند.
بخش نمایشگاهی
۱) نمایش الیاف و نخ تولیدات داخلی.
۲) نمایش پارچه و انواع بافتهای صنعت نساجی.
۳) چاپ پارچه در تکنیکهای مختلف.
۴) طراحی لباس و ماشینآلات مرتبط.
۵) ملزومات فروشگاهی و رگال و مانکن.
۶) دوخت و دوز لباس و ملحقات مرتبط.
۷) انواع پوشاک تولیدشده در طرحها و مدلهای مختلف.
بخش محتوایی
۱) مشاوره در زمینه تکنیکهای نوین نساجی.
۲) هماهنگی بین صنعت و دانشگاه.
۳) ایجاد کارآفرینی در صنعت.
۴) استعدادیابی دانشجویان صنعت نساجی و ارتباط با صنعت نساجی.
دریافت فرم ثبت نام صنعت و فناوری های نوین
لطفا پس از پر کردن فرم ها، آن ها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
در این بخش هریک از استانها میتوانند انواع لباس سنتی، بومی و دستاوردها و طراحیهای هنری مد و لباس خود را ارائه دهند. همچنین علاقه مندان میتوانند با مراجعه به دفاتر کارگروه ساماندهی مد و لباس مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا از طریق اتاقهای اصناف استان محل سکونت خود اقدام به ثبتنام کنند.
دبیرخانههای مد و لباس استانی هریک از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و اتاق های اصناف در صورت آمادگی و به حد نصاب رسیدن تعداد طرحها میتوانند غرفهای مستقل برای ارائه و نمایش آثار بومی، سنتی و برگزیده استان درخواست کنند. دبیرخانههای کارگروه ساماندهی مد ولباس در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا مراکز صنفی مستقر در استانها میتوانند با در نظرگرفتن شاخصهای زیر نسبت به انتشار فراخوان و جمعآوری آثار اقدام کنند.
۱) طراحی، تولید و عرضه لباسهای محلی.
۲) طراحی، تولید و عرضه ملحقات لباسهای محلی.
۳) نمایش چرخه تولید لباسهای سنتی به صورت عملی و عینی.
۴) معرفی افراد و نخبگان حوزه مد و لباس استان متبوع و تکمیل بانک اطلاعات طراحان استان.
۵) نمایش کتب مرتبط، پایاننامههای دانشگاهی و کتابشناسی تخصصی با موضوع مد و لباس.
۶) نمایش مجموعه مقالات و گزارشهای تخصصی مد و لباس.
آثار استانی با اخذ تأییدیه کمیسیونهای داوری در بخش عرضه، به صورت مستقل امکان حضور در بخش نمایشگاهی را خواهند داشت. در این بخش بر اساس شاخصهای اعلامی و عملکرد آنها، سه استان برگزیده خواهد شد.
v ادارات کل ارشاد اسلامی استانها و اتاقهای اصناف شرکتکننده در جشنواره، لازم است نسبت به برگزاری نشستهای تخصصی و کارگاههای آموزشی با موضوع مد و لباس محلی، بومی استان خود، اقدام کنند.
دریافت فرم ثبت نام استان ها و اقوام
لطفا پس از پر کردن فرم ها، آن ها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
داد و ستد پارچه و سایر نیازهای لباس بین کشورها در طول تاریخ، معمول و موجب شناساندن قابلیتهای فرهنگی، ذوق هنری و میزان تسلط طراحان و بافندگان بر فناوری روز، در زمان خودشان و همچنین موجب رونق بازار اقتصاد بوده است. ایجاد جاده ابریشم بین آسیا و اروپا که از ایران هم عبور میکرد نیز شاهدی بر همین مطلب است. بخش بینالملل با رویکرد پژوهشمحور بهمنظور بهرهگیری از ظرفیتهای بینالملل و تأثیرگذاری الگوهای اسلامی و ایرانی در دنیا بهویژه کشورهای مسلمان، در این جشنواره فعالیت میکند.
طراحان کشورهایی که لباسهای آنها از نظر دینی و فرهنگی با لباسهای ایرانی مشابهت دارند و به لحاظ شئونات قابل نمایش هستند در جشنواره امکان حضور دارند. بیان نگاه طراحان در جهان به آفرینش نقوش منسوجات و فرمهای پوشش، بررسی چگونگی اندیشه در طراحی و اجرای یک اثر پوششی، ایجاد فضایی برای ارائه طرحها و ایدههای طراحان با حضور کارشناسان، قیاس توانایی طراحان داخلی با طراحان بینالمللی و آسیبشناسی طرحهای موجود فعلی در جامعه، مهمترین اهدافی است که این کمیته دنبال میکند.
کلیه برندهای شاخص و طراحانی که آثارشان قابلیت ارائه و نمایش درکشور جمهوری اسلامی ایران را دارند دعوت میشوند تا در فضای جشنواره، امکان تبادل ایده و ایجاد شناخت از نیازها و دیدگاههای مصرفکنندگان ایرانی را فراهم کنند. بیشک تعاملات اینچنینی در سطح بینالملل موجب آشنایی بازدیدکنندگان با گوشهای از تفکرات طراحان ایرانی و خارجی، شناخت طراحان بینالمللی از نیازهای پوششی جامعه ایرانی و امکانسنجی ایجاد شعبه برندهای غیرایرانی در کشورخواهد بود.
اهداف مورد نظر در این بخش
۱) معرفی آخرین دستاوردها و آثار طراحان و تولیدکنندگان لباس ملل دیگر به طراحان و تولیدکنندگان لباس کشورمان
۲) آشنا ساختن فعالان حوزه مد و لباس کشور با روندهای جاری در دنیای مد و لباس
۳) انتقال دانش و تجربه در حوزههای طراحی لباس، طراحی پارچه، تولید پوشاک و استفاده از فناوریهای نوین در عرصه مد و لباس به داخل کشور
۴) ایجاد امکان مقایسه هنری و فنی میان طرحها و تولیدات داخلی با طرحها و تولیدات صورتگرفته در دیگر کشورها
۵) آمادهسازی طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس کشور برای حضور در عرصههای تخصصی و بازارهای بینالمللی حوزه مد و لباس
۶) ایجاد امکان ارتباط مستقیم میان فعالان حوزه مد و لباس کشور با فعالان این حوزه در دیگر جوامع و ملل.
دریافت فرم ثبت نام بخش بین الملل
لطفا پس از پر کردن فرم ها، آن ها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
این بخش امکان عرضه محصولات را در بخشهای مجزا به شرح زیر فراهم کرده است.
طراحان عرضهکننده محصول.
کلیه طراحان میتوانند در این بخش شرکت و آثار خود را متناسب با شئون جامعه عرضه کنند.
تولیدکنندگان.
کلیه واحدهای تولیدی میتوانند محصولات مجاز خود را به تفکیک بخش پوشاک بانوان، آقایان و کودکان به مخاطبان عرضه کنند.
عرضهکنندگان.
در این بخش تولیدکنندگان، نمایندگیهای اصلی و واردکنندگان مجاز پارچه میتوانند با ارائه مدارک لازم شرکت کنند.
دریافت فرم ثبت نام فروش و نمایشگاه
لطفا پس از پر کردن فرم ها، آن ها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
کمیته اصناف، اتحادیه و انجمنها
این بخش با حضور ۲۲ اتحادیه عضو کمیسیون تولید و توزیع اتاق اصناف ایران برگزار میشود. اتحادیههای صنفیِ تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، فروشندگان اشیای قدیمی و صنایع دستی، تولیدکنندگان، بافندگان حرف وابسته فرش دستباف، بنکداران پارچه، پارچهفروشان، پیراهندوزان و پیراهنفروشان، تزئینات داخلی ساختمان، فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی، خیاطهای زنانه و مردانه، فروشندگان و سازندگان ساعت، سراجان، سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، فروشندگان و تعمیرکاران ماشینهای دوخت و بافت، سازندگان و فروشندگان عینک، تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب، کفاشان دستدوز، فروشندگان لوازم ورزشی، آرایشگران زنانه، آرایشگران مردانه و عکاسان و فیلمبرداران اعضای اصلی این کمیته هستند. محصولات تولیدی این اتحادیهها که با اهداف جشنواره همخوانی داشته باشند و مورد پذیرش کمیته اصناف قرار گیرند در غرفههای تخصصی جداگانه در معرض بازدید شرکتکنندگان و مخاطبان عمومی نمایشگاه قرار خواهند گرفت. محصولات عرضهشده در نمایشگاه در چارچوب ضوابط و آییننامههای جشنواره مد و لباس فجر میتوانند در آخرین روز جشنواره به فروش برسند.
دریافت فرم ثبت نام اصناف، اتحادیه و انجمن ها
لطفا پس از پر کردن فرم ها، آن ها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
بخش مسابقه طراحی
مبلغ ۳۰ میلیون ریال به هر یک از نفرات اول رستههای بخش مسابقه و اهدای تندیس طاووس زرین جشنواره.
مبلغ ۲۰ میلیون ریال به هر یک از نفرات دوم رستههای بخش مسابقه.
مبلغ ۱۰ میلیون ریال به هر یک از نفرات سوم رستههای بخش مسابقه.
بخش علمی، دانشگاهی
الف) مقالات
مبلغ ۲۰ میلیون ریال به نفر اول بخش رقابتی مقالات و اهدای تندیس طاووس زرین جشنواره.
مبلغ ۱۰ میلیون ریال به نفر دوم بخش رقابتی مقالات.
مبلغ ۵ میلیون ریال به نفر سوم بخش رقابتی مقالات.
ب) پایاننامهها
دوره کارشناسی ارشد مبلغ ۱۵ میلیون ریال به هریک از سه برگزیده در این مقطع.
دوره کارشناسی مبلغ ۱۰ میلیون ریال به هریک از سه برگزیده در این مقطع.
اهدای تندیس طاووس زرین جشنواره به نفرات اول هر مقطع.
ج) کتب
مبلغ ۳۰ میلیون ریال به نفر اول بخش رقابتی کتب.
مبلغ ۲۰ میلیون ریال به نفر دوم بخش رقابتی کتب.
مبلغ ۱۰ میلیون ریال به نفر سوم بخش رقابتی کتب.
د) تصویرگری
مبلغ ۱۵ میلیون ریال به نفر اول.
مبلغ ۱۰ میلیون ریال به نفر دوم.
مبلغ ۵ میلیون ریال به نفر سوم.
بخش فرهنگی، هنری.
بخش فرهنگی، هنری.
آثار مطبوعاتی
مبلغ ۱۵ میلیون ریال به نفر اول.
مبلغ ۱۰ میلیون ریال به نفر دوم.
مبلغ ۵ میلیون ریال به نفر سوم.
تبلیغات و بازاریابی
مبلغ ۱۵ میلیون ریال به نفر اول.
مبلغ ۱۰ میلیون ریال به نفر دوم.
مبلغ ۵ میلیون ریال به نفر سوم.
فیلم کوتاه
مبلغ ۱۵ میلیون ریال به نفر اول.
مبلغ ۱۰میلیون ریال به نفر دوم.
مبلغ ۵ میلیون ریال به نفر سوم.
شعر
مبلغ ۱۵ میلیون ریال به نفر اول.
مبلغ ۱۰ میلیون ریال به نفر دوم.
مبلغ ۵ میلیون ریال به نفر سوم.
طنز
مبلغ ۱۵میلیون ریال به نفر اول.
مبلغ ۱۰ میلیون ریال به نفر دوم.
مبلغ ۵ میلیون ریال به نفر سوم.
شبکههای اجتماعی
مبلغ ۱۵ میلیون ریال به نفر اول.
مبلغ ۱۰ میلیون ریال به نفر دوم.
مبلغ ۵ میلیون ریال به نفر سوم.
نقاشی کودک و نوجوان
مبلغ ۱۵ میلیون ریال به نفر اول.
مبلغ ۱۰ میلیون ریال به نفر دوم.
مبلغ ۵ میلیون ریال به نفر سوم.
• به برگزیدگان در بخش غیررقابتی لوح تقدیر اعطا میشود.
بخش استانها و اقوام
مبلغ ۱۵میلیون ریال به استان اول.
مبلغ ۱۰ میلیون ریال به استان دوم.
مبلغ ۵ میلیون ریال به استان سوم.
بخش ویژه:
بخش ویژه با موضوع پوشش اخبار جشنواره به بهترین خبرنگاران صدا و سیما، خبرگزاری ها و مطبوعات هرکدام ۱۰ میلیون ریال.
بخش طراحی زنده لباس:
مبلغ ۵۰ میلیون ریال.
بخش طراحی زنده چادر:
مبلغ ۳۰ میلیون ریال.
شرایط و مقررات کلی
۱- شرکت در جشنواره مد و لباس فجر بر اساس بخشهای مختلف، برای تمامی طراحان، تولیدکنندگان، عرضهکنندگان و فرهیختگان حوزه مد و لباس کشور آزاد است.
۲- کلیه متقاضیان میبایست با مراجعه به سایت و یا مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره و با طی مراحل اقدام به ثبت نام کنند.
۳- طرحها و مدلهای پوشش در بخش مسابقه میبایست ابداعی، ابتکاری، جدید و قابلیت تولید عمده داشته باشند.
۴- طرحهای ارائهشده در تمام بخشها میبایست مطابق با موازین اسلامی، فرهنگ و هویت ایرانی باشند.
۵- هر طراح میتواند حداکثر با ارائه ۱۰ اثر بدون تکرار رنگ و سایز در هر بخش از جشنواره شرکت کند.
۶- از هر هنرمند حداکثر۵ طرح به هریک از بخشهای مسابقه راه پیدا خواهد کرد.
۷- کلیه طرحهای برگزیده جشنواره مطابق با ماده ۴ قانون ساماندهی مد و لباس مشمول حمایت قانونی حقوق مولفان و مصنفان خواهند بود و بنابر درخواست متقاضی، پروانه مالکیت معنوی اعطاء خواهد شد.
۸- به کلیه شرکتکنندگان که آثارشان به جشنواره راه یابد گواهی شرکت درجشنواره تعلق خواهد گرفت.
۹- متقاضیان حضور در جشنواره میبایست نسبت به تکمیل فرمهای ثبتنام در بخش مورد نظر اقدام کنند.
۱۰- واجدین شرایط دریافت غرفه مستقل و یا عمومی و شرکت کنندگان میبایست سایر شرایط حضور در نمایشگاه را که پس از اعلام پذیرش و ثبت نام منعکس خواهد شد رعایت کنند.
۱۱- لازم است شرکتکنندگان محترم ارسال آثار و طرحهای خود را به روزهای پایان زمانبندی موکول نکنند و در زمانبندی تعیینشده ثبت نام کنند.
۱۲- در صورت به حد نصاب نرسیدن هریک از بخشها، دبیرخانه جشنواره مجاز به حذف آن بخش خواهد بود.
۱۳- کارگروه ساماندهی مد و لباس مجاز است از اثر تحویلی تصویربرداری و به صلاحدید خود از آن در بخش نمایش یا ژورنال استفاده کند.
۱۴- کلیه شرکتکنندگان میبایست نسبت به تحویل آثار خود به دبیرخانه و دریافت آن در زمانبندی که توسط دبیرخانه جشنواره اعلام میشود اقدام کنند؛ در غیر این صورت دبیرخانه جشنواره هیچگونه مسئولیتی در قبال آثار تحویلی نخواهد داشت.
ترکیب داوران در کمیتههای مختلف متعاقبا اعلام خواهد شد.
تقویم اجرایی و نشانی دبیرخانه
ثبت نام در بخش مسابقه
آغاز ۰۱/۱۱/۹۴ ۳۰ روز پایان ۵/۱۲/۹۴
*نتایج این بخش از طریق سایت جشنواره به نشانی www.iranmode.com اطلاعرسانی میشود.
زمان برگزاری جشنواره: ۱۰/۱۲/۹۴ تا ۲۰/۱۲/۹۴ به مدت۱۰روز
محل برگزاری جشنواره: تالار وحدت تهران
ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۲۱شب
نشانی دبیرخانه: تهران چهارراه کالج جنب پمپ بنزین کوچه هلال احمر پلاک ۶
شماره تماس: ۰۲۱۶۶۷۲۲۳۱۲
نمابر: ۰۲۱۶۶۷۲۲۳۱۳
نشانی پایگاه اطلاعرسانی جشنواره www.iranmode.com
لطفا پس از پر کردن فرمها، آن ها را به پست های الکترونیک مربوطه یا از طریق دورنگار و پست ارسال کنید.
بخش دانشگاهی
uni@iranmode.com
بخش فروش و نمایشگاه
sales@iranmode.com
بخش استان ها
province@iranmode.com
بخش سازمان ها
org@iranmode.com
بخش صنعت
industry@iranmode.com
بخش موسسات هنری
institute@iranmode.com
بخش فرهنگی و هنری
بخش بین الملل
international@iranmode.com
بخش مسابقه زنده طراحی لباس
competition@iranmode.com